Pagina's

vrijdag 30 maart 2012

Vierkant crèchetasje

Op mijn lijstje van dingen die ik nog wil maken staat een crèchetasje voor mijn lieve 1m oude metekindje. Ik haalde hier inspiratie, maar bedacht zelf hoe het zou moeten.

Ik heb er al over nagedacht en schreef voor mezelf al even een vlugge tutorial uit:
Ik hoop dat hij ietwat goed is, maar ik ben helemaal niet zeker, want ik teste hem dus nog niet uit!
(Als ik het daadwerkelijk uitvoer, dan maak ik een deftige tutorial met foto's.)

Mijn stofjes knipte ik al, de buitenstof wordt donkerblauwe ruitjes in stevige ikea-stof, de voering wordt "auto's en vlinders" ook van ikea, maar dan zachte baby-stof Die laatste is héél erg goedkoop, maar maak er geen kleedje mee met veel plooien ed, want een pest om te strijken! (Heb ik uit persoonlijke ervaring... helaas.)
Omdat deze buitenstof op zich een beetje saai is, wil ik deze buitenstof graag combineren met rode paspel en rode geflockte letters met de naam erop.

Crèchetasje vierkant donkerblauwe ruitjes met rode paspel en rode strijkvelours naam, voering auto’s en vlinders met schouderbanden
Panden voor buiten + binnen knippen (naadwaarden inbegrepen)
2* voorkant/achterkant (32*32)  
2* bovenkant (32*10)
3* onder/zijkant (32*20)
-> Dus zowel uit buitenstof als uit voering
1* schouderband (10*90 of langer???)
2* afwerking rits (4*5) in dunne!, mooi contrasterende stof met buitenstof.

Buitenstof verstevigen met vlieslinnen (stijkbaar). Ik ben niet zeker of dit nodig is met de dikke ikeastof, maar ik wil graag een tasje dat stevig staat, dus doe ik dit maar voor de zekerheid.

Rits inzetten met methode van ritstasje zoals oa Miss Stik al voordeed.
Schouderbanden maken: goede kanten overlangs op elkaar vouwen en doorstikken op 1cm.
Lint keren, dichtnaaien onderaan en overlangs 3*doorstikken.
Schouderbanden aanzetten midden bovenaan op zijkanten met verstevigd kruis in vierkant.

Flockfolie stijken op voorpand buitenstof en paspel naaien op voor- en achterkanten van buitenstof met deze methode.

Bovenkant met rits + zij/onderkant aan elkaar hechten (1 kant openlaten!) zodat je één lang pand krijgt, eerst voering en daarna de buitenstof! (Ik hoop, maar twijfel namelijk of dit netjes lukt.)

Binnenzakjes maken op voering en afwerken: 1 gevoerd (dubbel) pand van 32cm op 22 cm onderaan vastzetten op voering en dat dubbel doorstikken in 2 binnenvakjes op de voering zijkanten doorstikken zodat zakjes ontstaan.
Lintje (lusje) in voering naaien voor bevestiging van tutje, met velcro?
Buitenstof zijkanten vastzetten aan het voorpand te beginnen midden bovenaan!
Rondomrond, binnenste buiten.
Opengelaten rijkant van buitenstof dichtmaken met bovenkant.
Binnenstof zak aan elkaar zetten met naden op onbedrukte kant, keergat van 10cm midden onderaan laten!!!
Buitenstof keren zodat deze rond de binnenstof komt te zitten.
Keergat sluiten met blinde hechtsteek.
Klaar!

Altans... ik hoop toch dat het zo loopt.
Als iemand me voor wil zijn en wil uitproberen, dan hoor ik graag het resultaat en de verbeteringen...
Ik heb dit dus zonder veel tas -ervaring zelf bedacht en nog niet getest!
U weze gewaarschuwd!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten